تبلیغات
موفقیت شغلی - شروع کسب و کار کوچک

موفقیت شغلی

انسان زاییده افکار خود می باشد , هر عامل بیرونی که فرد با آن مواجه می شود بی شک یک عامل درونی آن را ایجاد کرده است.

 

شروع کسب و کار کوچک

 

نوع مطلب :بازاریابی ،

نوشته شده توسط:محمد امین

 

این راهنما به منظور آن تدوین شده است كه بتواند با بیان تمامی نكات و در عین حال حفظ سادگی و قابل فهم بودن، به شما در راه ایجاد یك كسب و كار موفق كمك كند.

 

اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌كند.

در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل ‌هایی را صورت دهند. به علاوه ، این استانداردها برای برنامه‌هایی كه در خصوص كمك بهبود به امور مالی است كارا می‌باشد. كسب و كار كوچك بصورت مستقل است و هر شركتی با كمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریكا حدود 5/22 میلیون كسب و كار مستقل از كشاورزی و زراعت وجود دارد كه 99 درصد آن كسب و كار كوچك(Small Business) به حساب می‌آیند.


 
گام اول: ارزیابی اولیه
- آیا كارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟
بدیهی است كه شروع یك كسب و كار جدید ریسكهای زیادی را به همراه دارد كه البته با برنامه ریزی می‌توان شانس موفقیت را بالا برد. بنابراین بهترین نقطه شروع آن است كه نقاط قوت و ضعف خود را بعنوان دارنده یك كسب و كار بشناسید.
- آیا شخصیتی مستقل و خودجوش دارید؟
این را همیشه در نظر داشته باشید كه در صورت شروع یك كسب و كار كوچك ، این خود شما هستید و نه شخص دیگر كه باید تصمیم بگیرید كه چگونه پروژه‌ها ، برنامه‌ها و زمان خود را مدیریت كنید.
- تا چه حد با شخصیتهای متفاوت و افراد گوناگون می‌توانید ارتباط برقرار كنید؟
صاحبان كسب و كار ناگزیرند كه با افراد و اقشار مختلفی سرو كار داشته باشند. آیا شما می‌توانید با مشتریان، تامین‌كنندگان، كاركنان و ... در جهت منافع كسب و كار خود ارتباط برقرار كنید.
- تا چه حد قدرت تصمیم‌گیری دارید؟
صاحبان كسب و كار كوچك بایستی بطور متداوم ، به سرعت و در شرایط بحرانی بتوانند مستقلا" تصمیم‌گیری كنند.
- آیا شما استقامت فیزیكی و احساسی لازم برای اداره یك كسب و كار را دارید؟
مالكیت یك كسب و كار علاوه بر چالش و هیجان ، مستلزم فشاركاری زیاد ، ساعتهای كاری زیادی می‌باشد. آیا شما می‌توانید 12 ساعت در روز و هفت روز در هفته را كار كنید؟
- تا چه حد می‌توانید برنامه‌ریزی و سازماندهی كنید؟
تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از شكستها در صورت برنامه‌ریزی صحیح ، به وجود نمی آمد.
- آیا انگیزه لازم را برای تحمل مشقات را دارید؟‌
ممكن است شما در حین اداره یك كسب و كار احساس كنید كه در برخی مواقع توانایی تحمل تمامی مشقات و زحمات را به تنهایی ندارید و فقط داشتن انگیزه قوی است كه می‌تواند در این مواقع سختی ، دلگرم و امیدوار سازد.
- این كسب و كار چگونه خانواده شما را متاثر می‌سازد؟
سالهای اولیه شروع یك كسب و كار می‌تواند سختی‌هایی را برای خانواده و زندگی شخصی شما ایجاد كند. در عین حال ممكن است خانواده شما تا به سوددهی رسیدن كسب و كار ، دچار مشكلات و فشارهای مالی شوند. بنابراین حمایت و یا عدم حمایت خانواده نقش مهمی در شروع و ایجاد یك كسب و كار دارد.
این حقیقت دارد كه دلایل زیادی برای عدم شروع یك كسب و كار كوچك و مستقل وجود دارد ، اما برای افرادی كه واجد شرایط فوق هستند ، مزایای زیادی وجود دارد كه قطعا" از ریسكهای آن بیشتر است.
اینكه شما خادم و مخدوم خود می‌شوید!
زحمت و تلاش و ساعتهای كاری زیاد مستقیما" به نفع شماست و نه شخص دیگر!
امكان كسب درآمد و رشد ، محدودیت كمتری دارد.
چالش و هیجان كار برای شما افزایش می‌یابد.
اداره یك كسب و كار مستقل امكان فراگیری زیادی را برای شما فراهم می‌آورد.


گام دوم: برنامه ریزی كسب و كار
شروع یك كسب و كار نیاز به انگیزه ، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه‌ریزی صحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیه طرح كسب و كار ( Business Plan ) می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود:
- قبل از شروع به كار لیستی از تمامی دلایلی كه می‌خواهید بخاطر آنها وارد دنیای تجارت شوید ، تهیه كنید. مثلاً:
شما می‌خواهید رئیس خود باشید.
شما می‌خواهید استقلال مالی داشته باشید.
شما می‌خواهید آزاد باشید.
شما می‌خواهید آزادانه تمامی تواناییها و دانسته‌های خود را به كار ببرید.
- سپس بایستی تعیین كنید كه اصولا" چه كسب و كاری برای شما مناسب است. لذا این سؤالات را از خود بپرسید:
من دوست دارم با وقت خود چه كاری انجام دهم؟
چه مهارتهای تكنیكی من تا به حال آموخته‌ام؟
به نظر دیگران من در چه كارهایی مهارت دارم؟
من چقدروقت آزاد برای اداره یك كسب و كار موفق دارم؟
آیا من هیچ سرگرمی یا علاقه‌ای كه قابل تبدیل شدن به كسب و كار شدن را داشته باشند ، دارم؟
- پس از تعیین كسب و كار مناسب تحقیقات لازم را جهت پاسخ به سؤالات زیر به عمل آورید:
آیا ایده من كاربردی است و آیا نیازی را برآورده خواهد كرد؟
رقبی من چه كسانی خواهند بود؟
مزیت رقابتی شركت من نسبت به شركتهای موجود چیست؟
آیا من می‌توانم خدمت بهتری ارائه دهم؟‌
آیا من می‌توانم برای كسب و كار جدید خود تقاضا ایجاد كنم؟
- آخرین مرحله قبل از تهیه طرح كسب و كار این است كه چك لیست زیر را تهیه كنید و پاسخ دهید:
من علاقه به شروع چه كسب و كاری دارم؟
چه خدمتی یا كالایی قرار است ارائه دهم؟ در كجا قرار است این كار را انجام دهم؟
چه مهارت و تجربه‌ای برای این كار دارم؟
ساختار قانونی شركت من چگونه خواهد بود؟ ( سهامی عام، خاص و ... )
اسم كسب و كار چه چیزی باشد؟
چه امكانات و تجهیزاتی نیاز خواهم داشت؟
به چه تسهیلات و امكانات بیمه‌ای نیاز خواهم داشت؟
پاسخ شما به تمامی سؤالات بالا شما را در طراحی یك كسب و كار كامل جامع یاری می‌كند.


گام سوم: تامین منابع مالی
یكی از كلیدهای اساسی موفقیت و پیشرفت در شروع كار ، جذب و تامین منابع مالی كافی برای راه‌اندازی یك كسب و كار كوچك است. اطلاعات زیر تكیه بر روشهای جمع‌آوری پول برای شركتهای كوچك دارد. همچنین شما را در تهیه درخواست وام ( Loan Prposal ) یاری می‌دهد. منابع زیادی برای جمع‌آوری سرمایه وجود دارد. باید توجه داشته باشیم كه قبل از تصمیم‌گیری ، تمامی منابع ممكن را جستجو كنیم :
- پس‌اندازهای شخصی
- دوستان و افراد خانواده
- بانكها و مؤسسات اعتباری
- شركتهای سرمایه گذاری مخاطره آمیز

چگونه یك درخواست وام ( Loan Prposal ) تهیه كنیم؟
مورد قبول واقع شدن درخواست شما بستگی به نحوه تنظیم درخواست شما دارد. بخاطر داشته باشید كه وام دهندگان در كاری سرمایه‌گذاری می‌كنند كه نسبت به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند. بنابراین یك درخواست وام خوب شامل اطلاعات زیر باید باشد:
  اطلاعات كلی راجع به شركت :
- نام و آدرس شركت ، نام مدیر ،‌ اعضای هیئت مدیره و ...
- دلیل نیاز به وام ،‌مورد مصرف وام و ضرورت آن.
- مبلغ دقیق موردنیاز برای رسیدن به اهداف مربوطه.
تاریخچه كسب و كار :‌
- تاریخچه و طبیعت كار ، توضیح كامل در مورد نوع كار ، قدمت و كاركنان و دارایی‌های آن.
- اطلاعات كامل راجع به نحوه مالكیت و ساختار قانونی شركت.
اطلاعات راجع به مدیریت :
نوشته كوتاهی راجع به مدیران ، سوابق ، تحصیلات ، تجربیات و مهارتهای آنان تهیه كنید.
اطلاعات بازار :
- به وضوح محصول و یا خدمت شركت خود و بازار آن را تشریح كنید.
- بازار رقابت و رقبای خود را شناسایی كرده و مزیت رقابتی خود را بیان كنید.
- اطلاعاتی راجع به مشتریان و اینكه چگونه كسب و كار شما نیازهای آنها را برطرف می‌كند ، تهیه كنید.
اطلاعات مالی :
- صورتهای مالی و سود و زیان 3 سال گذشته خود را ارائه كنید. در صورت شروع یك كسب و كار جدید درآمدهای پیش‌بینی شده را ارائه كنید.
- اطلاعات مالی راجع به خود و سایر سهامداران عمده شركت را بیان كنید.
- و در آخر سوگندی مبنی بر تعهد نسبت به وام یاد كنید و امضاء نمائید.

وام دهندگان بر چه اساسی شما را می‌سنجند؟
وقتی وام دهندگان درخواست شما را بررسی می‌كنند شش فاكتور را مدنظر قرار می‌دهند كه به شرح زیر می‌باشند:
 
6C مالی:
1. Character : شخصیت وام گیرنده و میزان تعهد و جوانی و اخلاقی وی مبنی بر بازگشت وام در زمان مقرر.
2. Capacity to pay : ظرفیت بازپرداخت وام گیرنده كه بر اساس تجزی تحلیل و بررسی درخواست وام ، صورتهای مالی و سایر مدارك مالی وی تعیین می‌شود.
3. Capital : شامل مجموع كل بدهی‌ها و دارایی‌ها می‌باشد كه وام دهندگان ترجیح می‌دهند كه نسبت بدهی به دارایی شركتها حتی‌المقدور كمتر باشد چرا كه نشانگر پایداری مالی شركت است.
4. Collateral : میزان وثیقه كه هر چه بیشتر باشد و اختلاف آن با مبلغ ،‌ وام داده شده كمتر ، اطمینان خاطر وام دهنده از بازپرداخت وام بیشتر خواهد بود.
5. Conditions : شرایط كلی اقتصادی ، جغرافیایی وسعتی شركت ...
6. Confidence : یك وام گیرنده موفق سعی می‌‌كند كه اطمینان وام دهنده را از 5 مورد قبلی جلب كند و وی را به وام دادن ترغیب نماید.
و در آخر برای جمع‌بندی چك لیست زیر را ارائه می‌كنیم كه البته برخی از بندها بنابر نوع و ماهیت كسب و كار قابلیت تغییر و یا حذف دارند. چك لیست كلی شروع یك كسب و كار كوچك :
- انتخاب كسب و كار بر اساس علاقه و توانایی‌ها
- انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم در مورد ایده كیب و كار
- تهیه طرح كسب و كار و طرح بازاریابی
- انتخاب یك نام برای كسب و كار
- چك كردن حق استفاده از نام انتخاب شده و كسب اجازه برای استفاده از‌ آن نام
- ثبت كسب و كار با نام انتخاب شده
- تعیین مكان مطلوب برای شروع كسب وكار
- چك كردن و بررسی قوانین منطقه‌ای ( منطقه انتخاب شده برای احداث كسب و كار )
- تعیین نوع ساختار قانونی شركت و مستندسازی
- اخذ اجازه ها و لیسانس‌های مورد نیاز
- ثبت حقوق انحصاری ( Copy right )
- در صورت كارآفرینی و یا خلق محصول جدید ، ثبت Patent
- انجان تبلیغات و نشر اعلامیه های لازم مبنی بر شروع كسب وكار جدید
- تهیه خطوط تلفن كاری و سایر تجهیزات موردنیاز
- انجام كارهای مربوط به بیمه
- اخذ اطلاعات مربوط به مالیات شركت
- بیمه‌كردن كاركنان و جمع‌آوری اطلاعات راجع بع قوانین كار
- تعیین سیستم دستمزد حقوق و نحوه جبران خدمات كاركنان ( در صورت وجود )
- افتتاح یك حساب بانكی برای كسب و كار
- چاپ كارتهای تجاری برای شركت و ایجاد آرم برای شركت
- خرید تمامی لوازم تجهیزات موردنیاز
- ایجاد E-mail و Website برای شركت
- انجام تبلیغات وسیع‌تر در نشریات و تلویزیون و...
- تماس با تمامی افراد ممكن اعم از خانواده و غیر هم ، مبنی بر شروع كسب و كار جدید
- سایر موارد